Europa

Noord-West Spanje
(España Verde)
30 mei t/m 10 juni 2022

"De schatten van Galicië"

Maandag 30 mei.      Zeeland - Orléans                                bewolkt weer, later zonnig

Half zes in de ochtend ging de wekker, dat was even wennen. Ontbeten, de koffers gesloten en rond 6.45 uur reden we naar Zeeland. Goed op tijd. De auto weggezet en de koffers voor onze bus neergezet, koffie gehaald die voor iedereen klaar stond. Nadien koffers ingeladen en een plaatsje gezocht in de bus.

20220530
Rond 8 uur vertrokken alle bussen, daarna kwam er uitleg van Hermen, onze chauffeur en reisleider tegelijk, hoe de eerste dag zou gaan verlopen.

Via Eindhoven reden we naar Antwerpen, waar zoals gewoonlijk een file stond op de ring. Maar Hermen reed over de rechterbaan, voor taxi’s en bussen, en kwam redelijk snel bij de Kennedytunnel waar hij weer moest invoegen.

De eerste stop om de benen te strekken was in Bondues.
In Assersville kregen we de 2e stop en daar zetten we ons aan een picknicktafel. Koffie gehaald en in het zonnetje onze bruine boterhammen met gebakken ei opgegeten. Daarna een rondje gewandeld over het terrein en een paar leuke foto’s genomen van een dorpje dichtbij.

Na een uur reden we weer verder over de A10, een rechte weg naar Orleans. We kregen nog een stop. Helaas waren de toiletten niet te gebruiken op deze Air, er was geen water voor de spoeling. Dus weer ingestapt en naar het volgende Air gereden.

20220530Uiteindelijk reden we rond 18.00 uur Orléans binnen op zoek naar het “Comfort Hotel”. De plannen waren kennelijk gewijzigd want wij moesten naar het “Fasthotel”,
20 meter terug.
Dat leek op een poppenhuis. Het “Fasthotel” had kleine kamers en een eetzaal waarin ook de bar en daarvoor een terras. Zo zaten we in een mum van tijd voor op het terras met iets lekkers.

De eetzaal was erg krap. We zaten aan tafel met Jeanne, Piet en Piet en nog een dame.

Het eten was simpel en er werd heel wat afgepraat. De bediening was erg vriendelijk.
Na het eten een rondje gelopen en daarna naar bed. We waren moe van de hele dag reizen.
Foto's »

Dinsdag 31 mei.      Orléans - Pamplona               helder zonnig weer, circa 21 graden
Om 6 uur ging de wekker, het zal een lange dag worden tot aan Pamplona circa 800 km.
We hebben goed geslapen op een prima bed. Uitgebreid ontbijt, niet echt Frans, maar genoeg om een bodempje te leggen voor de komende dag. 7.45 uur vertrokken we naar Pamplona.
Bij Tours was er een ongeluk gebeurd op de tegemoet komende rijweg. Een lange file stond daar, gelukkig niet aan onze kant.

Tours groeide in de 4e eeuw langzaam uit tot een pelgrims- en handelsstad. Door de bekeerde legioensoldaat Martinus; in Nederland bekend als Sint Maarten, werd Tours een van de belangrijkste religieuze centra van Galië. Nu nog steeds belangrijk en bekend bij de pelgrims.

20220531De eerste stop vandaag was bij Jaunay-Clan voor koffie en daar ontmoetten we de chauffeur van de Corsica-Sardinië reis. Remko van 2.04 meter niet te missen. Even met hem gesproken.
Hij rijdt nu op Spanje-Portugal.

Tijdens de 2e stop, Saint Leger, hebben we lekkere warme wraps gegeten en koffie natuurlijk. Rondje gelopen door een stuk bos en daarachter zagen we een grote oplegger met Red Bull autocross auto's (juniors) staan.

We rijden nog steeds op de A10, komen langs de Garonne, een voornamelijk Franse rivier die echter in Spanje ontspringt en die 647 km stroomt voordat hij uitmondt In de Atlantische oceaan; zijn gemeenschappelijke monding met de Dordogne heet de Gironde.

20220531De douane reed al even naast ons en we moesten stoppen op de Air bij Lesperon. Hermen moest uit de bus stappen. Een douanier kwam binnen en verbood ons foto’s te maken.
Hermen moest de kofferruimte opendoen en er kwam een drugshond aan te pas om de boel te besnuffelen.
Wij snapten er niets van waarom hij aan de kant gezet werd. Later bleek dat de bus waarin wij reden ook een naamplaatje “Flixbus” droeg en deze bussen worden regelmatig aangehouden, dus was dat misschien de oorzaak.

Wij hadden even een langere pauze nadat de douaniers (6 stuks) weer vertrokken waren. Heerlijk onder de dennenbomen gezeten want het was erg warm in de zon.

20220531Tijdens het verderrijden vertelde Hermen dat de pelgrims een grote witte schelp dragen met daarop een kruis; het symbool van Christelijkheid en God’s bescherming.

De witte kleur staat voor puurheid/reinheid en de rode kleur staat symbool voor het bloed van van Christus. De schelpen worden door de pelgrims op de rug gedragen. De platte kant wijst richting Santiago en de ronde kant waar je vandaan komt.

Heel langzaam zagen we de Pyreneeën in de verte verschijnen en ineens waren we bij de Spaanse grens. Op de verkeersborden staan nu steeds 2 namen. B.v. San Sebastiaan in het Spaans en Donostica in het Baskisch. Lijkt absoluut niet op elkaar, of Pamplona in het Spaans en Iruna in het Baskisch.

20220601We rijden door een aantal tunnels uitgehouwen in de rotsen. Moeilijk om een foto te maken vlak voor de ingang. Aangekomen in Pamplona staat het Hotel4bed, een vierkant gebouw met moderne kamers, zonder al te veel poespas maar wel met leuke oranje teksten en tekeningen. De tekening met de stier in het restaurant slaat natuurlijk op het jaarlijkse stierenrennen door de straten van Pamplona.

Ook weer fijne bedden. Eten deden we aan de overkant in een eetcafé. Een speciale Spaanse groentesoep werd voorgeschoteld, die konden we met een vork eten!! Lachen. Het vlees vond ik niet lekker en cake was ons toetje. Het was erg druk en lawaaierig in die tent, blij dat we voor ons hotel koffie konden drinken.

Tonny kwam regelmatig bij ons zitten zij was de 1e keer alleen op vakantie na het overlijden van haar man 3 jaar geleden. Af en toe had ze behoefte aan een bemoedigend woord.
Foto's »

Woensdag 1 juni. Pamplona - Vitoria Gasteiz - Burgos - León prachtig weer, veel zon Om 6.00 wekker en 7.00 uur een goed verzorgd ontbijt in het hotel en om 8.00 uur vertrokken we naar Vitoria Gasteiz, de hoofdstad van de Spaanse autonome regio Baskenland. De huidige naam van deze stad is een samenvoeging van de Spaanse en Baskische naam.

20220601In het gedeeltelijk ommuurde stadscentrum bevindt zich een kathedraal uit de 12-14e eeuw genaamd “De Maria Inmaculada”. Deze Kathedraal is gebouwd in een neogotische stijl en is een van de mooiste in Europa.

Het interieur is geweldig met mooie glas-in-loodramen en veel kunst. Achter glas stond een bijzondere kerststal. Het hele gebied is omgeven door prachtige tuinen en bomen. Ook hebben we de kunstschatten bekeken in het museum, teveel om op te noemen, maar wel bijzonder mooi.
Foto's »

Vanuit de kerk zijn we naar het centrum gelopen, Gerard zat regelmatig even op een bankje en kon daarna weer verder. Koffie gedronken en daarna door naar het grote vierkante plein in het centrum van de stad, deze pleinen ziet men veel in Spanje.

Hier lagen 2 pleinen naast elkaar. Het Spaanseplein ligt naast het plein van Virgin Blanca en is mooier omdat het architectonisch een geheel vormt. Overigens zijn de pleinen aan elkaar verbonden.

20220601Omdat we na de middag verder reden naar León ging ik op zoek naar iets eetbaars. Gerard bleef zitten. Op het Spaanseplein zat een bakkertje en die maakte Panaditas. Voordat ik ze mee kon nemen moesten ze even in de oven.

Terug naar de bus en in de bus de Panaditas opgegeten, erg lekker. Verder op de reis hebben we dit gerechtje niet meer kunnen vinden, jammer.

20220601Onderweg reden we langs kleine, lieflijke zonovergoten dorpjes gelegen tussen de bergen. We waren inmiddels op weg naar Burgos. De bus buiten de ommuurde stad geparkeerd.

Hermen gaf aan hoe we naar de oude 16e eeuwse stadspoort konden lopen, dat was de enige poort die overgebleven was van de 12. In de boog van deze poort waren schilderingen te zien.

Burgos is met name bekend omdat er veel pelgrims neerstrijken die de Camino de Santiago lopen.

De gids stond ons al op te wachten voor de hoofdbezienswaardigheid de grote “Santa Maria Kathedraal”. Deze is enorm en eigenlijk de voornaamste reden om Burgos te bezoeken. Deze staat als enige kathedraal van Spanje op de werelderfgoedlijst.

20220601

De grote kathedraal is drieschepig, heeft dwarspanden, veel kapellen en een zware vieringtoren uit de 16e eeuw. Er steken acht rijke versierde torentjes bovenuit. De monumentale westgevel heeft 2 klokkentorens met opengerukte spitsen met zaagvormig profiel.

Aan de noordzijde bevindt zich de Escalera Dorado; de gouden trap. In de kathedraal zijn vele kunstwerken: grafmonumenten, o.a. van El Cid Campeador, de bekendste zoon van Burgos en retabels. De notenhouten stoelen van de koorbanken zijn allen verschillend en zijn voorzien van palmhouten inlegwerk. Teveel om op te noemen.
Foto's »

Verhaal van een pelgrim: Burgos imponeert door zijn gigantische gotische kathedraal van Santa Maria. De kerk is daarom prominent in beeld gebracht. Het is een woud van spitse bewerkte torentjes die wit schitteren in het felle licht. De lucht daarboven is azuurblauw. Een feest voor het oog. Het flamboyante van de Santa Maria is terug te vinden in de kleuren van de gevels: wit, cadmiumgeel en rood.
Maar het interieur is misschien nog wel indrukwekkender, en spreidt bijna stuitend de macht van het katholieke Spanje ten toon. Het is alles goud wat blinkt. Het goud dat is terug te vinden in de nog kale platanen van de Paseo Espolón die in de lucht boven de kathedraal hangen.

Als laatste liet de gids ons een gebouw zien waar vroegere Condestabele (officieren) gewoond hebben en waar nu een bank gehuisvest is. Zij maakt ook gebruik van die bank en liet ons even binnen kijken, ook hier zag men de contouren van een oud gebouw.

20220601Nadien hadden we weer vrije tijd, dus zochten we de boulevard met platanen op. Als de takken lang genoeg zijn bindt men deze aaneen en kan men rustig in de schaduw lopen en zitten.
Terras opgezocht een smoothie besteld, dat hadden we wel weer verdiend.

We moesten ons weer verzamelen voor de bus en Gerard ging even naast een opa en oma zitten.
Om 17.00 uur vertrokken we naar León en eenmaal in de bus gezeten barstte er een fikse regenbui met onweer los. Weer geluk gehad vandaag.

León ligt op de zuidelijke hellingen van het Cantabrisch gebergte in het Noordwesten van het Spaanse binnenland. León ligt aan de drukste pelgrimsroute naar Santiago. De "Camino Francès" geheten.
Tegen 19.30 uur kwamen we aan in hotel Quindo, we verblijven hier 2 nachten. Ook in dit hotel was geen restaurant aanwezig dus gingen we eten bij de Italiaan 50 meter verderop.
We zaten aan een gezellige tafel, lang nagetafeld, daar was het personeel niet blij mee.
Foto's »

Donderdag 2 juni.    León                                                           zonnig weer, 23 graden
Wekker ging om 7.00 uur, daarna een goed verzorgd ontbijt en om 9.00 uur werden we opgehaald door Angela, onze gids voor vandaag. We liepen vanuit het hotel naar een prachtig oud gebouw.

In de middeleeuwen was het San Marcoklooster een ziekenhuis voor de pelgrims en na de verbouwing in de 16e eeuw werd dit indrukwekkende gebouw de hoofdzetel van de militaire Santiago Orde. Tegenwoordig is dit gebouw een hotel, “Parador de León” de meest bijzondere plek om te overnachten. Het San Marcos complex is omgebouwd tot een Parador, een zogenaamd Staatshotel. Een unieke locatie om te logeren maar je moet wel een flinke portemonnee hebben.

Naast ons op het plein, zat een groep schoolkinderen in uniform te luisteren naar een leerkracht net zoals wij deden bij Angela. Zij verlieten eerder het plein waarschijnlijk om een klein stukje van de pelgrimsroute te lopen. Dat stelde Angela ook voor, maar wij liepen naar de bus voor een kleine rondrit door de “nieuwe stad”, alvorens naar de “oude stad” te rijden.

20220602Deze oude stad heeft een vestingmuur die her en der in de nieuwe bebouwing is opgenomen. León is een belangrijke stop voor pelgrims onderweg naar Santiago. We zien nu vaker voetafdrukken in de weg naar Santiago of een grote schelp ingebed in de straat.

20220602

We bezochten de Kathedraal van León. Bij de hoofdingang stond een infodisplay met de jaarlijkse data van muziekuitvoeringen in deze kathedraal.

De kathedraal was aan de noordelijk kant heel donker. Bij de ramen aan de zuidkant kwam veel licht binnen. Hier werden de ramen schoongemaakt en van dubbelglas voorzien zodat de kerk de warmte wat meer vast kon houden. Uiteindelijk zullen alle glas-in-loodramen behandeld gaan worden.

Ook prachtige orgels waren er te zien en die hebben niet alleen verticale pijpen maar ook horizontale, de zogenaamde trompetters. De orgels hebben meer dan 4000 pijpen en pijpjes.
Foto's »

Bij het naar buiten gaan zagen we de funderingen van de stadsmuren van de 1e eeuw na Christus, maar ook van de 2e eeuw. Onderweg naar Casa Botines kwamen we een meidengroep van steen tegen, “Infantas de León” genaamd.
Samen liepen we met de groep naar Casa Botines, een modernistisch gebouw ontworpen door Anton Gaudi. Het herbergt momenteel een museum gewijd aan Gaudi, Spaanse kunst en de geschiedenis over het gebouw zelf. Tegenover het gebouw staat een bankje met een beeld van Gaudi erop. De naam die het gebouw draagt is van de familie die er gewoond heeft.

20220602Nadien een eettentje opgezocht, kwamen terecht bij “the Green Corner”. Een lekkere salade gegeten. Wij waren vrij vanmiddag, deden niet mee aan de excursies. Even tijd voor onszelf. Een beetje de stad verkend en langzaam richting het hotel gelopen. Bij een ijssalon gestopt en voor ieder een dikke ijsco besteld.

Terug in het hotel een uurtje geslapen en nadien naar de Italiaan voor het diner. Aan een ronde tafel gezeten met Luci, Ameli, John, Maria, Aleid, Tonny en wijzelf. Veel gelachen.
Foto's »

Vrijdag 3 juni. León - Astorga - Lugo - omgeving Santiago     zonnig weer, 21 graden
Hetzelfde ritueel als iedere ochtend, 7 uur wekker, 8 uur ontbijt en daarna vertrek naar Astorga. Onderweg kregen we een fikse regenbui, gelukkig zaten we in de bus, maar de pelgrims werden door en door nat, daar hadden we medelijden mee.

20220603Eenmaal in Astorga scheen de zon en konden we rustig van de bus naar het Bisschoppelijke Paleis lopen, dit gebouw is ook ontworpen door Gaudi voor de bisschop van Astorga.
Foto's »

In de kelder lagen voornamelijk materialen, op de begane grond voornamelijk heilige beeldjes, prachtige glas-in-loodramen, bijzondere gewelven, die deden denken aan de Moskee in Cordoba.
Foto's kunstcollectie »

Nadien een terras opgezocht voor koffie en twee broodjes besteld voor onderweg. Zelf heb ik nog door diverse straatjes gewandeld en daarna moesten we terug naar de bus en gingen we op weg naar Lugo. Onderweg kwamen we weer diverse pelgrims tegen, altijd te herkennen aan de schelp op hun rug.

20220603Lugo is een stad met de best bewaarde stadsmuren uit de Romeinse tijd. Binnen de muren bevindt zich een klein historisch centrum met een oude kathedraal.

We begonnen met een wandeling over de muur. Bij een leuk pleintje liepen we met een trap weer van de stadswal af. Via de hoofdstraat gingen we terug en vonden een terras waar we koffie hebben gedronken.

20220603

Ik ging op zoek naar de kathedraal, deze was vies en redelijk verwaarloosd. Jammer.

Terug naar Gerard, hij was blijven zitten op een bankje, weer een terras opgezocht. Iets lekkers gedronken en een beetje de dag doorgenomen.

Terug in de bus weer op weg naar ons nieuwe hotel Congreso, gelegen in Montauto, een dorp nabij Santiago. We kregen een kamer achter in het hotel ver verwijderd van het restaurant en de receptie. Om 20.30 uur waren we welkom om te eten. We zaten met Anja en Rini aan tafel en er stond een buffet klaar, dus zelf halen deze keer. Op ons bed lag een groot rolkussen en daar moesten we samen mee doen, dat ging eigenlijk wel goed.
Foto's »

Zaterdag 4 juni.     Montauto - Santiago de Compostela               zonnig bewolkt weer
Slecht geslapen, heel gehorig hotel. Ontbeten en om 9.00 uur stond er een andere bus klaar. Hermen ging vandaag met ons en de gids mee. Hij had een dag vrij en mocht niet rijden.

20220604We kregen een dame met een moeilijke Spaanse naam, maar ze sprak Nederlands. Dat was weer gemakkelijk. Hier hebben we een rondleiding en uitleg gehad over de gang van zaken in Santiago en de Kathedraal. eigenlijk teveel om op te noemen.

Op weg naar de Kathedraal stonden de bakkers amandelkoekjes uit te delen een traditie die ook bij Santiago past, maar wel met de bedoeling natuurlijk dat je flink in zou kopen op de terugweg.

Santiago is een van de belangrijkste Christelijke bedevaartsoorden. Pelgrims uit heel Europa eindigen hier hun voet- of fietstocht. Deze tocht noemt men de “Camino de Santiago”. De pelgrims op weg naar Santiago zijn herkenbaar aan de Sint-Jakobsschelp, het teken van de heilige Jakob. De schelp wordt gedragen met de sluiting naar boven. De weg naar Santiago kent vele tradities. Zo laten de pelgrims b.v. een van huis meegenomen steen achter bij het “Cruz de Ferro” waarmee ze symbolisch hun zonden van zich afleggen en verlicht hun weg vervolgen.

Volgens een legende zou het graf van de apostel Jakobus de Meerdere, een van de discipelen van Jezus, zich hier bevinden. Zijn stoffelijk overschot zou, nadat hij in Judea onthoofd was, in een stenen boot zijn gelegd waarin 2 van zijn discipelen meereisden. De boot bereikte vanzelf de Galicische kust waarna het dode lichaam werd begraven in de berg Librédon. Over het graf verrees een machtige basiliek.
Info »

20220604De gids liep met ons naar een parkje en liet ons het meest gefotografeerde beeld zien in Compostella. Het standbeeld van de 2 Maria’s, wij lachen natuurlijk, maar het verhaal achter deze 2 dames doet je het lachen wel vergaan.
Het verhaal »

In dat zelfde parkje zat Ramon Maria del Valle-Inclán y de la Peña (28-101866 tot 5-1-1936). Hij was schrijver en voornamelijk bekend om zijn modernistische toneelstukken en romans. Hij behoorde tot de generatie van ’98: een stroming waarin o.a. het verlies van de Spaanse koloniën centraal staat.

20220604Het was een prachtige dag, eerst de rondleiding met heel veel verhalen. Daarna zelf de kathedraal bezocht en het enorme wierookvat, wat morgen dus heen en weer geslingerd gaat worden door 8 mensen, bekeken. Dat is een hele happening maar we zijn er morgen niet.

Ook weer een giga orgel met trompetters. Prachtige kapellen, overdone met goud en andere dure materialen. We raakten niet uitgekeken.
Foto's »

filmpjeUiteindelijk naar buiten en daar hoorden we een doedelzak, dus even luisteren.
Het blijkt dat de doedelzak een instrument is wat bij Galicië hoort. De Galicische doedelzak (gaita) heeft 2 fluiten en is in vroegere tijden mee-gebracht door de Kelten. Schotland/Ierland heeft 3 fluiten. De zak is bij beiden van geitenvel gemaakt.

20220604Later liepen we naar de overdekte markt en hoorden we een Didgeridoospeler. Ook bijzonder om naar te kijken. Uiteindelijk een eetetentje gezocht en een lekkere salade gegeten.
Op het einde van de middag op het grote plein gezeten waar alle pelgrims aankomen. We zagen veel emotie, veel gelach en gejuich dat men eindelijk ter plekke was. Ook de Tuna’s liepen hier rond maar we hebben hen niet horen spelen, jammer.

Uiteindelijk teruggelopen naar de bus en toen we goed en wel daar waren kwam er weer een plensbui naar beneden, maar dat deerde niet meer, we zaten droog.
Weer buffet vanavond, was niet geweldig, beter uit laten serveren zodat er aan tafel gesprekken op gang komen en iedereen tegelijk klaar is.
Foto's »

Zondag 5 juni.     Montauto - Kaap Finistère - La Coruña                              mooi weer
Stijf en stram opgestaan, wel beter geslapen. Voordat we vandaag naar de kust rijden liet Hermen ons eerst het nieuwe culturele en multifunctionele centrum zien, wat zoals gewoonlijk veel te duur is uitgevallen. De witte banen over het gebouw moeten de Camino’s van de pelgrims voorstellen.

Op weg naar de waterval reden we door kleine dorpjes en zagen vreemde schuurtjes staan.

20220605Deze horreos stammen uit de Romeinse tijd en zijn typische graanschuurtjes uit het Noordwesten van het Iberisch schiereiland, gebouwd in hout of steen, opgetild vanaf de grond door pilaren die eindigen in platte stapelstenen om toegang door knaagdieren te voorkomen. Ventilatie is mogelijk door de spleten in de wanden.

Hermen vertelde dat er soms ook slaapplekken van gemaakt werden.

Daarnaast vertelde hij over de Galicische emigranten die naar jaren terug kwamen uit Amerika, zij kregen de bijnaam, “de Indianen”. Deze Callegos hadden goed geboerd in Amerika en begonnen in Ribadeo aan de bouw van villa’s in moderne stijl. Er werd ander bouwmateriaal gebruikt en ze bouwden hun nieuwe prachtige onderkomens tussen de reeds bestaande Galicische gebouwen, zo viel hun rijkdom nog meer op.

20220605Behalve pronken met hun rijkdom financierden een aantal “Indianen” de bouw van scholen, openbare verlichting, stromend water en grote palmtuinen. Het plaatsje San Francisco waar we voorbij reden is ook zo ontstaan.

We stopten in Dumbria voor een prachtige waterval, uniek omdat deze waterval dicht bij zee ligt. Prachtige omgeving, leuk jachthaventje en sportterrein. We bleven langer weg dan gepland maar de omgeving was schitterend.

Via smalle weggetjes en mooie dorpjes reden we verder en kwamen op Kaap Finistère terecht, we moesten nog wel een eindje lopen om bij de vuurtoren te komen.

20220605Deze kaap is een granietheuvel met een hoogte van 600 meter. De naam Finistère is afgeleid van het Latijnen Finis Terrae, het einde van de wereld, oftewel daar waar de wereld ophoudt. Ook de kaap waar de schepen vanaf de oceaan hun koers op uitzetten op weg naar Europa, naar huis!

Prachtig uitzicht over de Atlantische oceaan, mooie begroeiingen op de rotsen. Ook vonden we hier het 0-punt van de Camino route, en er staat ook nog een leuk standbeeld van een pelgrim.

Hermen reed ons naar de jachthaven van Finistère met aan de oever een aantal visrestaurantjes. Wat zouden we bestellen; vis van de dag, had hij niet. Kabeljauw dan, ook niet. De “baas” van het restaurant wist wel iets. Volgens mij had hij die schotels klaar staan want 5 minuten nadien hadden we een bord vol zeeduivel en garnalen. Smaakte prima maar was veel te veel.

20220605

Nadien nog even een loopje bij de jachthaven gedaan en toen was het al weer tijd voor de bus en gingen we op weg naar La Coruña, een drukke havenstad, waar de oudste vuurtoren van de wereld staat, de toren van Hercules. Ook lag er een mooie mozaïek van een windroos op zee niveau.

Ik liep niet mee, was weer omhoog en omlaag lopen en het zonnetje scheen dus bleef ik heerlijk op een bankje zitten. Gerard gaf aan dat het best een hele klim was geweest en maar goed dat ik niet mee ging. In het centrum van Coruña hebben we nog een koffietje gedronken en weer terug naar ons hotel. Laatste keer buffet hoop ik.
Foto's »

Maandag 6 juni.     Santiago - Taramundi - Oviedo              bewolkt met af en toe zon
Na het ontbijt reden we via binnenwegen naar Taramundi een klein dorp gelegen aan de rivier Navia.

20220606De geschiedenis van het museum begint in het laatst van de19e eeuw, wanneer Manuel Lopez, een emigrant naar Argentinië, besluit terug te keren met het spaargeld dat daar was verdiend.

Hij was een goede timmerman en metselaar, beroepen die hij uitoefende tijdens zijn verblijf in het Zuid-Amerikaanse land, en goed bekend met de molen, aangezien zijn vader er een had van zeer kleine afmetingen.

Hij besloot zijn spaargeld te investeren in de bouw van een maquila-molen.

Hij was er zeer zeker van dat de locatie strategisch was om het grootste aantal klanten te krijgen. Mazonov was de perfecte plek.

Nu is het het grootste watermolenmuseum van Spanje. We werden opgehaald met een klein busje en reden op stijle weggetjes naar beneden. We mochten alles aanraken en bedienen, bijzonder. Daarvoor kregen we plastic handschoenen zodat de handen schoon bleven.

Nadien koffie gedronken en het dorp bekeken, daar was niet echt veel te zien. We zouden hierna naar Romeinse opgravingen gaan, maar die waren op maandag en dinsdag gesloten. Waarom dit toch in het programma zit snapte de chauffeur ook niet. We konden door het hek deze afgravingen bekijken!! Hermen stelde voor om naar Oviedo te rijden en daar de stad te bekijken. Goed idee.
Foto's »

20220606Het authentieke stadje Oviedo is een must-see aan de Costa Verde en bekend om de Cider. Sidrería La Pumarada ligt in het centrum van Oviedo, niet ver van de kathedraal.
Het is een bruisend gebied, omzoomd met veel verschillende bars en restaurants. Het is een populaire plek, die 's avonds en in het weekend altijd druk is.

De cider wordt hier op traditionele wijze geserveerd, waarbij het van grote hoogte in het glas wordt gegoten om het met bubbels te beluchten. Combineer het glas cider met bordjes met gegrilde wilde paddestoelen, mosselen, lokale hammen en kazen en zelfgemaakte kroketten.

20220606

Kathedraal de San Salvador, is een imposant gebouw en een mix van Gotische en Barokke stijlen. Op het plein van de Kathedraal hebben we iets gedronken en gegeten.

We zijn door smalle straatjes en over pleinen geslenterd en zaten regelmatig op een bankje voor Gerard’s rug.

20220606We liepen langs de universiteit, waarin een standbeeld staat van de oprichter, voorbij zwarte houten paardjes en een hele dikke mama met kind. Standbeeld voor la Maternidad (moederschap) maar wordt in de volksmond “de dikke” genoemd.

Campo de San Fransico, het stadspark van Oviedo, ligt aan de rand van de oude stad, aan de voorkant loopt een mozaïekstraatje en links in de hoek staat een enorm standbeeld. Het was weer tijd om langzaam terug te lopen.

20220606

We namen een andere weg en zagen plots een standbeeld van 7 naakte oudere mensen. Zonder titel, maar het zal wel iets te maken hebben met de aftakeling van de mensheid.

Onderweg kwamen we nog een stuk middeleeuwse muur tegen.
Overigens loopt door Oviedo de Noordelijke Caminaroute en weer zagen we pelgrims. Daarna de bus in en naar hotel Zalle waar we de nacht doorbrachten.
Foto's »

Dinsdag 7 juni.     Oviedo - Comillas - Bilbao                                               zonnig weer
Om 9.00 uur vertrokken we weer voor een mooie dag. We reden, via secundaire wegen, door dorpjes gelegen aan de zee.

20220607Bij San Antolin Beach stopte Hermen, en een aantal mede-reizigers stonden meteen op het strand. Gerard zag ik niet, die bleek later om de bocht bij een riviertje te staan en keek hoe vissen zich op een plek verzamelden en dan samen verder stroomopwaarts zwommen.

Toen Hermen weer wilde vertrekken bleek dat Aleid haar tas vanaf de straat naar beneden had laten vallen. Die tas was nog niet zo snel uit de struiken gehaald. Aleid zagen we nergens die zat al in de bus. We reden weg van het dorp Llanes en zagen daarna diverse dorpjes passeren.

San Vicente was oorspronkelijk een klein vissersdorpje, maar met haar prachtige stranden en sneeuwbedekte bergtoppen van de Pico’s d’ Europa werd dat strand steeds populairder. Over de haven van San Vicenta ligt een oude brug, de Mazabrug. Hier reden we overheen, echt goed fotograferen konden we niet.

Daarna reden we naar Comillas om het huis van Gaudi te bezoeken. De laatste van de 3 Gaudigebouwen die buiten Barcelona staan. Comillas is een schilderachtig dorpje. Het dorp ligt in het noordwestelijke deel van de regio aan de Golf van Biskaje.

Daar aangekomen vertelde Hermen hoe we moesten lopen, niet door het park maar rechtdoor. Menigeen dacht er toch eerder te zijn door het park, dan degene die de weg volgde die Hermen verteld had. Zij kwamen bedrogen uit, stonden voor een gesloten hek en moesten weer helemaal terug.

20220607“El Caprichio” is een bouwwerk van de Catalaanse architect Antoni Gaudi. Hij kreeg van Maximo de opdracht tot het bouwen van een herenhuis op een niet al te groot stuk grond in een parkachtige omgeving.

We zagen een huis dat behoorlijk druk was beplakt met zonnebloemtegels, een grote entree met een toren en kleine ruimtes binnen, wel allemaal ingericht op hun specifiek gebruik.

Binnenruimtes waren voorzien van dubbele schuiframen en in de slaapkamer met prachtig houten wegklapbare panelen voor de nacht. In de muziekkamer waren buiten kleine zitjes gemaakt, die zaten overigens heel goed. De badkamer is bekleed met handgemaakte tegels en een marmeren vloer. Overal dure materialen.

Bijzonder is de serre, annex orangerie, waar een hoeveelheid grote planten zorgt voor een weldadige rustgevende uitstraling.

Maximo heeft er echter maar 1 week kunnen wonen toen overleed hij. Het huis is daarna diverse keren verkocht, en nu is het een privé museum. De gids was blij met een grote groep mensen en bedankte ons dat we gekomen waren.
Foto's »

Teruggelopen naar het centrale plein en daar hebben we calamaris en kroketjes besteld met brood. Onderweg naar de bus zagen we weer pelgrims lopen. Ook door Comillas loopt een deel van de Camino. Op weg naar Bilbao.

20220607We kwamen terecht in “Gran Hotel Puente Colgante” met uitzicht op het estuarium van Bilbao, de zee en de hangbrug. Langs de rivier liep een boulevard waar je heerlijk kon wandelen en zitten, bankjes genoeg.

We kregen een grote kamer met balkon uitkijkend op de riviermonding en de wijk achter het hotel. Ook voor ieder een bed van 1 meter breed. Een verzorgd diner, vooraf salade Nicoise, lamsvlees en vers fruit toe. Sfeervolle eetruimte en prettig gezelschap.
Foto's »

Woensdag 8 juni.     Bilbao - Guernica - Guggenheim                                         regen!!
Vanochtend vroeg ben ik uit het brede bed gevallen, niet te geloven. We kregen vandaag een ontbijt zoals in die regio gegeten wordt. Dat was leuk. Ronde tafels waren gedekt met jams, chutneys, boter. Koffie, thee, en warme melk. Op grote schalen bracht men geroosterd vloerbrood. Deze werden dan gegeten met datgene wat op de tafel stond. Smaakte goed.

Daarna gingen we op weg naar Guernica. Een dorp wat door de Nazi’s helemaal is plat gebombardeerd op verzoek van Franco.

20220608

Op maandag 26 april 1937 was de wekelijkse markt aan de gang, waar de boeren uit de omgeving hun producten verkochten aan de ongeveer 5000 inwoners van Guernica.
Plotseling werden de kerkklokken geluid om te waarschuwen voor een luchtaanval.
De aanwezigen vluchtten naar de dichtstbijzijnde schuilkerkers.

Op dat moment vloog één eenzame Heinkel He 111-bommenwerper van het Duitse Legioen Condor boven de stad, die zijn bommen afgooide en weer wegvloog. Vele bewoners dachten dat het gevaar geweken was en kwamen weer naar buiten om de gewonden te helpen.

Vijftien minuten later kwam het volledige eskader om het plaatsje te bombarderen. Het bleek dat veel schuilplaatsen niet bestand waren tegen de vele bommen. Daarom vluchtten vele mensen naar de velden rondom de stad. Op dat moment schoten Heinkel He 51-eskaders op de vluchtende mannen, vrouwen en kinderen.

Daarop bombardeerden drie eskaders van zware Junkers Ju 52-toestellen tweeënhalf uur lang de stad met bommentapijten, bestaande uit kleine bommen, 250 kilo zware bommen, brisantbommen en brandbommen. Hele families werden begraven in hun woningen en schuilkelders. Brandende koeien, schapen en paarden renden in paniek rond totdat ze stierven. Twee dagen na de aanval bezetten de troepen van Franco de stad.

20220608Een wandeling door het stadje met foto’s uit die tijd liet de ravage zien. Ook hangt hier, als tegeltableau, een kopie van het schilderij Guernica, geschilderd door Picasso.

Het heeft de hele ochtend geregend. We hebben nog even de markthallen bezocht en hier en daar droog koffie gedronken met iets erbij gegeten.
Foto's »

Om half een stond onze bus er weer en reden we naar het Guggenheim museum. Wat een enorm gebouw, bijzonder in afmetingen en vormgeving. Hermen had voor de kaartjes gezorgd.
We liepen eerst naar Puppy toe, de hond van Jeff Koons en daarna de hal in. Op een bank gezeten alle vormen en materialen bekeken. Niets was eigenlijk hetzelfde.

20220608Buiten lag een bos tulpen in diverse kleuren. In de zalen op de grond staat materiaal van deze tijd in vormen of gangen geplaatst door Richard Sierra. In de zaal van Dubuffet hangt moderne kunst en enkele schilderijen konden we zeker waarderen.

We wisten dat er een auto-tentoonstelling "motion" was waarvan ik dacht dat hoeft niet voor mij, maar toch was die erg leuk; al die oude, soms vreselijke modellen te zien.
Foto's »

In een andere zaal stonden bouwwerken van de toekomst. Ook van de TU Delft stond er een cabine waarin een film over de toekomst van bepaalde zaken werd vertoond.
Weer een andere zaal met een inktvlek van Yves Klein, tournedos van Anselm Kiefer en nog meer.
Exposanten »

20220608Uiteindelijk afgezakt naar de Bistro en op het terras onder een parasol in de regen koffie gedronken en een pincho gegeten. Daarna buiten nog even de spin gefotografeerd en een bronzen beeld van Ramon Rubial Cavia.

20220608

Teruggelopen naar de bus, die zou er om 17.00 uur staan. Op tijd terug naar het hotel zodat we nog even konden wandelen langs de rivier, de regen was inmiddels opgehouden. Met verwondering gekeken naar de “pont” die boven de rivier zweeft van de ene naar de andere kant.
Terras opgezocht en daarna weer heerlijk gegeten; champignonsoep, witvis met asperges. yoghurt na.
Foto's »

Donderdag 9 juni.     Bilbao - Orléans                                         donker en regenachtig
6.30 uur ging de wekker, 7.00 uur ontbijt en 8.00 vertrek. Een lange dag vandaag, 800 km te gaan. We zitten nu midden in de bus en de airco blijft koud, krijgt Hermen niet goed afgesteld. Sjaal om en vest aan.

De 1e stop was om 10.30 uur met koffie en iets lekkers. De zon komt er weer regelmatig door. De tweede stop om 14.15. Koffie met broodjes. Af en toe een slaapje en wat puzzelen, de reis schoot goed op.

20220609We waren tegen 19.30 uur in Orléans bij ons poppenhuis hotel. Half negen eten. Tevoren nog even op het terras gezeten om bij te komen.

Bij aanvang van het diner gaf Truus een envelop aan Hermen en bedankte hem voor zijn uitgebreide uitleg, altijd vriendelijk en rustig rijden. Hij was blij en verrast.
Wij gingen vroeg naar bed.

Vrijdag 10 juni.     Orleans - Zeeland - Parijs - Eindhoven                             goed weer
Om 5.45 uur ging de wekker, 6.30 ontbijt en om 7.00 vertrekken. Ook nu liep de reis voorspoedig en Hermen reed met ons nog even door Parijs.

Gestopt bij de Eiffeltoren voor een fotootje en even de benen te strekken. Over de Av. des Champs-Élysées reden we Parijs weer uit.

20220610Truus kreeg van ons nog een dankwoordje voor het verzorgen van alle drankjes en Hermen gaf haar een doos bonbons.

Op weg, deze keer via Brussel, naar de ring van Antwerpen en via Eindhoven reden we naar Zeeland waar een laatste maaltijd voor ons klaar stond. Dat is altijd goed verzorgd. Afscheid genomen van de medereizigers.

De auto opgezocht en naar huis gereden. Tegen 20.00 uur waren we weer thuis.

We hebben veel gezien, we hadden een prettig gezelschap, geen problemen gehad onderweg, maar het was wel een vermoeiende reis door de vele kilometers (4790) en het volle programma en voor Gerard werd het lange lopen steeds lastiger. Dus wat we een volgende keer ondernemen weten we nog niet.